Geri bildirim

Geri bildirim almayı da vermeyi de pek sevmediğimiz bir gerçek ne yazık ki... Geri bildirim alan, bu durumu eleştiri olarak kabul edebilirken; diğer taraf da kırmamak, incitmemek ya da karşı karşıya gelmemek için erteler ya da tam tersi amacının çok dışında bir tavırla süreci yönetir. Bir diğer olumsuz model ise asıl söylenmesi gereken yerine, konunun etrafında dolanıp dolanıp durulmasıdır.
İşte böyle başlar, iletişimdeki aksaklıklar, işlerin beklenen seviyede yapılamaması, gecikmeler, sağlıklı ekip olamamak, ast-üst ilişkilerdeki kırılmalar...
Ve objektif geri bildirimin verilemiyor olması, gelişimin sürdürülebilir olmasına da, hatasız iş çıktılarına da, verimli çalışma ortamlarına da engeldir...
'Peki zararını bilmemize rağmen, iç sesimiz ne diyor da bizi engelliyor?' derseniz; Bizlere en tanıdık gelenlerini paylaşacağım sizlerle.

'Nasıl sağlıklı geri bildirim verilir bilmiyorum.'

'Ya üzülürse ve mevcut performansı daha da düşerse.'

'Bence o da farkında hatasının, ayrıca söylemeye gerek yok.'

'Tepki almak istemiyorum.'

'Ben konuşmasam da olur, zamanla yoluna girer.'

'Tekrar ederse, yolları ayırırız olur biter.'

* * *

Bu iç sesle boğuşup, karşısında sessiz kalmayı seçtiğimiz her çalışma arkadaşımızın, gelişimine ortaklık etmeyerek, hem onlara hem iş yerinde bize tanınan sorumluluk alanına karşı görevimizi yerine getirmemiş oluyoruz. Ve böylece başta bahsettiğim olumsuzluklara önemli bir madde daha eklenmiş oluyor.

Nasıl yapalım da sağlıklı yönetelim bu süreci diye düşündüğümüzde ise elbette birkaç temel madde var genel çerçeveyi oluşturan, diyor ki bazı uzmanlar;

- Gündeminiz net olsun.

- Tartışmak ve eleştirmek için değil; geliştirmek, iyileştirmek için geri bildirim verin.

- Kişiye değil, konuya odaklanın.

- Etkili dinleyin.

- Görüşmeniz gereken konuyu, zaman aşımına uğratmayın.

- Tespitlerinizi paylaşırken, sebep ve sonuç ilişkisini kurun.

* * *

Geri bildirim vermek, hırslarımızı masaya dökmek değildir. Ters giden işleri birilerine mal etmek değildir. Sessizce izlemek, içimizden mırıldanmak hiç değildir, çünkü iş dünyasında siz gerekli müdahaleleri yapmadan, ekibinizi de derleyip toparlayıp aynı yolda ilerlemelerini sağlamadan, göçün durduk yere yolda düzeldiği henüz görülmemiştir.

Geri bildirim vermek, süreçleri iyileştirmek, tekrar etmesi istenmeyen konularda kilit önlemler alabilmek, işleyişe dair kritik adımları netleştirmek, ters giden şeyler dönülmez aşamaya gelmeden öngörüp müdahale edebilmektir. Kişinin gelişim merdivenine bir taş daha koyabilmektir, farkındalık yaratmaktır geri bildirim. Kırmadan dökmeden, parçaları onarabilmektir.
Yine de tüm hassasiyetinize rağmen eğer kendinizi;
- Geri bildirim vermeniz gereken konunun dışında başka başlıklarda gezinirken,
- Uzak geçmişe odaklanıp, tekrar tekrar benzer konuları geri bildirim malzemesi yaparken,
- Hataların üzerinde fazlaca durup, bolca da yorum katarken yakalıyorsanız, belki de tam bu an, en gerçek ve açık geri bildirimi kendinize vermenizin vaktidir.