Yaz sezonuyla birlikte Türkiye’nin dört bir yanından Antalya’ya artan otobüs seferleri, uzun yol şoförlerinin çalışma şartlarını yeniden gündeme taşıdı. Tüketici Konfederasyonu (TÜKONFED) Ulaşım Komisyonu Başkan Yardımcısı Ali Rıza Yeniçıktı, özellikle uzun mesafeli otobüs yolculuklarında şoförlerin yasal sınırların çok üzerinde çalıştırıldığını belirterek, yetkililere önemli uyarılarda bulundu.
Yeniçıktı, “Yaz dönemiyle birlikte Türkiye’nin her yerinden Antalya’ya çok sayıda firma sefer düzenliyor. Kısa mesafelerde şoförler adeta ring seferi yapar gibi çalıştırılırken, bazı durumlarda 30 saati bulan otobüs yolculuklarına yalnızca 2 şoförle çıkılıyor. Oysa bu gibi seferlerde en az 3 şoför bulunmalı” dedi.
YASAL SINIRLAR AŞILIYOR, KAZALAR KAÇINILMAZ HALE GELİYOR
Yürürlükteki yasalara göre uzun yol şoförleri 24 saat içinde en fazla 9 saat, haftalık en fazla 56 saat, iki haftalık süreçte ise 90 saat araç kullandıklarını belirten Yeniçıktı, “Ancak uygulamada bu süreler ciddi şekilde aşılıyor. Şoförler haftalık mesailerini 2 seferde dolduruyor. Bu da yasal sınırların çok üzerine çıkıldığı anlamına geliyor. Sonuç olarak yorgunluk kaynaklı trafik kazaları kaçınılmaz hale geliyor” ifadelerini kullandı.
“OTOBÜSÜ TAKOGRAF DEĞİL, ŞOFÖRÜN SAĞLIĞI SÜRER”
Sadece takograf cihazı kayıtlarının yeterli olmadığını, şoförlerin fiziksel ve zihinsel durumlarının da takip edilmesi gerektiğini vurgulayan Ali Rıza Yeniçıktı, “Otobüsü ne ehliyet ne de takograf cihazı kullanıyor. Şoförün genel sağlığı ve özellikle sefere çıkmadan önceki anlık durumu hayati önemdedir” diye konuştu.
ZORUNLU SAĞLIK TARAMASI VE ALKOL KONTROLÜ ÇAĞRISI
Özellikle büyük otogarlarda sefer öncesi zorunlu sağlık taraması yapılmasını öneren Yeniçıktı, “Otogarlarda bir sağlık ünitesi kurulmalı. Şoförler sefere çıkmadan önce buraya giderek tansiyon, nabız, refleks gibi temel kontrollerden geçirilmeli, alkol muayenesi yapılmalı. Bu hem şoförlerin hem yolcuların can güvenliği için gereklidir” diye konuştu.