GÜNDEM

Tüketicilere ‘danışın’ uyarısı

Tüketici Hakları Haftası’nda açıklama yapan Tüketiciler Birliği Derneği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, vatandaşların yaşadığı herhangi bir sorunda derneklere danışarak yol alması gerektiğini söyledi

15-21 Mart ‘Tüketici Hakları Haftası’ olarak kutlanıyor. Bu günde tüketicilerin haklarına dikkat çekiliyor. Tüketici, ‘Mal ve hizmetlerden yararlanan, satın alıp kullanan, yiyip içerek, kullanarak tüketen, üretici olmayan’ kimse olarak tanımlanıyor. Bir konser bileti almak, otelde konaklamak ya da bir kilo elma almak kişiyi tüketici yapar. Peki, tüketiciler haklarını biliyor mu? Bir sorun ile karşılaştığı zaman ne yapmalı? Tüketiciler Birliği Derneği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, tüketicilerin haklarından ve bir sorun karşısında izlemeleri gereken yol hakkında bilgi verdi.

‘TÜKETİCİ HAKLARIYLA İLGİLİ ÇALIŞMALARI İLK BİZ YAPTIK

İlk olarak yanlış bilinen bir konuya değinmek istediğini belirten Gündüz, “Herkes Tüketici Haftası’nı Birleşmiş Milletler Evrensel Bilgesi ile 1985 yılında ilan edildiğini biliyor ancak öyle değil. Oysaki tüketici hakları ilk Türklerde yani Osmanlı Devleti’nde 1502 yılında kurulmuştur. Yıldırım Bayezid tarafından Bursa Kararnamesi’yle tüketici hakları kurulmuştur. Ama her şeyde olduğu gibi batı bunu da kendisine sahiplendi. Tüketicilerimiz, yediklerine, içtiklerine hatta hava bile tüketicinin hakkıdır. Bunları bilmeleri gerekir. Tüm tüketicilerin ‘Tüketici Hakları Haftası’ kutlu olsun” dedi.

‘TÜKETİCİ DERNEKLERİNE DANIŞIN’

Tüketicilerin öncelikle bilinçli olması gerektiğini söyleyen Gündüz, “Tüketici derneklerini vatandaş yakından takip etmesi gerekiyor. Ayrıca piyasayı yakından takip etmek gerekir. Tüketici, nerede ne mal var, nerede ne sözleşme var gibi konuları araştırmalı ve bilmeli. Bir sorun yaşandığı zaman ilk hakem heyetine gitmek yerine tüketici derneklerine vatandaş gelsin. Hangi mahkemenin ilgilendiği, hukuki süreci hakkında ya da hangi çeşit dilekçenin yazılması gerektiği gibi detaylı bilgileri tüketici dernekleri verir. Aksi takdirde yanlış bir dilekçe tüketiciyi haksız duruma düşürebilir. Bu nedenle tüketici derneklerine danışarak yol almaları daha sağlıklı olacaktır” ifadelerini kullandı.