Görünen o ki sadece küçüklere değil büyüklere de hikaye anlatılıyor. Türk-İş'in açıklamalarına göre, memlekette açlık sınırı 36 bin lirayı aşmış da 40'a doğru yol alıyor... Asgari ücret ise yerinde sayıyor. Temmuz zammı da hayal mi oldu dersiniz?.. Ama fakat hiç belli olmaz, bakarsınız Ankara bir sürpriz yapar, 'Seyyanen zam' deyiverir. Hani geçen gün 'Temmuz'da ara zam var mı' diye sormuştuk ya, kulislere göreydi bu cümle. Ama gelin görün ki Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ekonomi kurmaylarının gündeminde Temmuz ayında asgari ücrete yönelik ek bir artış ile ilgili resmi çalışma söz konusu değilmiş. Hal böyle olunca da beklentiler büyük ölçüde zayıflıyor. Dedik ya bu kez de büyüklere hikâye!
*
Herkes asgari ücrete zam bekliyor, millet Ankara'ya kilitlendi, 'İlle de Temmuz'da ara zam' diyor ve talep ediyor. Asgari ücrete ara zam haberleri, milyonlarca çalışanın ve dolaylı olarak tüm sektörlerin ekonomisini yakından ilgilendiriyor. Dolayısıyla da yılın ikinci yarısı yaklaşırken, yüksek enflasyonun ve de azalan alım gücünün gölgesinde gözler ekonomi yönetiminden gelecek resmi açıklamalara çevrilmiş durumda. Asgari ücretli aldığı 28 bin küsur lira ile açlık sınırının altında, borçla yaşamını sürdürmeye devam ediyor. Onun için önce kira, sonra yaşam. Yani önce kirayı sonrasında da tencereyi düşünüyor. Amma velakin kira büyüdükçe tencere de küçülüyor. Onu napcez?
*
Hikâyenin özü, asgari ücretlisi, emeklisi, dar gelirlisi falan bir ay boyunca kiraya çalışıyor. Hani dedik ya, açlık sınırı 36 bin lirayı açmış 40 bine dayanmış. Peki açlık sınırı nasıl tanımlanıyor? Buyurun noktası virgülüne kadar, 'Dört kişilik bir ailenin sağlıklı, dengeli ve yeterli beslenebilmesi için yapması gereken zorunlu ve en düşük gıda harcaması tutarı' imiş. Hatta devamında ne diyor, 'Bu sınırın altındaki bir gelir, bireylerin yalnızca hayatta kalabilmek için almaları gereken asgari kalori miktarını dahi karşılayamadıklarını gösterir'. Ne oldu; sözün bitti yer oldu...
*
Öte yandan ekonominin uzmanları ise 'Kendinizi Ocak ayına hazırlayın' tavsiyesinde bulunuyor. Bu bir uyarı mı dersiniz? Sayın Bakanımıza göre ise 2026'da enflasyonun beli kırılacakmış. İzaha muhtaç bir açıklama mı dersiniz? Biz yine 'hayırlısı' diyelim. Ne denir bilirsiniz, ilahi zamanlama. İyi hafta sonlarınız olsun. Kalın sağlıcakla...