Uzman Psikolog Anıl Yıldız, çocuklara sorumluluk bilinci kazandırmanın sadece günlük işleri yapmalarını sağlamakla sınırlı olmadığını, aynı zamanda onların kendi davranışlarının ve kararlarının sonuçlarını anlamalarını, problem çözme ve karar alma becerilerini geliştirmelerini hedeflediğini söyledi. Yıldız, bu sürecin çocukların topluma karşı sorumlu bireyler olarak yetişmeleri açısından son derece önemli olduğunu vurguladı.
‘HER YAŞA UYGUN SORUMLULUK VERİLMELİ’
Çocukların en etkili öğrenme yolunun gözlem olduğunu belirten Yıldız, “Anne ve babanın davranış biçimi çocuklar için birer rehberdir. Ebeveynler söyledikleriyle yaptıkları arasında tutarlılık sağladığında, çocuklar bu mesajı çok daha net bir şekilde algılar. Örneğin, ebeveynin ev düzenine gösterdiği özen, çocuğun kendi odasını toplama alışkanlığını kazanmasında doğrudan etkili olur” dedi.
Her yaşın gelişim düzeyine uygun sorumluluklar verilmesi gerektiğini ifade eden Yıldız, “Üç yaşındaki bir çocuktan yatağını kusursuz şekilde yapmasını beklemek gerçekçi değildir. Ancak yastığını yerine koymak gibi küçük ve ulaşılabilir görevler verilebilir. Bu tür yaşına uygun görevler zamanla büyür ve çocuk, kendi yeteneklerine olan güvenini artırarak özgüven geliştirir” diye konuştu.
‘BAŞARISIZLIK OLARAK GÖRÜLMEMELİ’
Çocukların zaman zaman görevlerini yerine getirmemelerinin başarısızlık olarak görülmemesi gerektiğinin altını çizen Yıldız, “Bir çocuk bugün yapamadığı bir görevi yarın başarabilir. Bu nedenle ebeveynler sabırlı olmalı ve beklentilerini net, açık bir şekilde ifade etmelidir. Öğrenme süreci zaman alır, tek bir davranış üzerinden çocukları değerlendirmek adil olmaz” ifadelerini kullandı.
Çocukların hata yapmasının gelişimin doğal bir parçası olduğunu belirten Yıldız, hataların asla cezalandırılmaması gerektiğini vurguladı. “Bu sefer böyle oldu, peki bir dahaki sefere bunu nasıl daha iyi yapabiliriz?’ gibi yapıcı bir yaklaşım, çocuğun sorumluluk alma sürecine aktif katılımını sağlar ve ona problem çözme becerisi kazandırır” şeklinde konuştu.