ANTALYA Ekspres Gazetesi'nden Güven Güneş'in haberine göre, Türkiye’de avokado üretiminin yaklaşık yüzde 85’inin gerçekleştirildiği Antalya’da, üretimin yüzde 80’inden fazlası Alanya-Gazipaşa bölgesinden sağlanıyor. Buna rağmen, avokado üretimi ve tüketimi, sektör temsilcilerine göre, destek mekanizmalarının geç devreye girmesi ve tanıtım çalışmalarının sınırlılığı gibi faktörler nedeniyle istenilen seviyeye gelemiyor.

EKSİKLİKLER BÜYÜK
Tropikal meyve üretiminde yıldan yıla artış gösteren Türkiye’de, avokado üretiminin merkezinin Alanya olduğunu belirten Akdeniz Yiyecek İçecek Yöneticileri Derneği Başkanı Mustafa Gençer, üretim hızının hâlâ istenilen düzeyde olmadığını söyledi. Türkiye’nin 2021 yılında toplam üretiminin yüzde 6’sını ihraç ettiğini ancak ithalat oranının üretimin yüzde 70’ine yakın olduğuna dikkat çekerek “Üretim ve tüketim kendi haline bırakıldığı için eksiklikler büyük. Üretici bilinçsiz, destekler ise geç verildi. Hâlâ doğru çeşit üretilemiyor” dedi. Avokadonun sağlığa olan faydalarının yanı sıra kozmetik sektöründe de kullanıldığını belirten Gençer, “Bu ürün, yüksek besin değeri ve ihracat potansiyeliyle stratejik bir meyvedir. Ancak hâlâ ne şekilde tüketileceği konusunda bilgi eksikliği var” dedi.

Footo (1)-2

DAHA FAZLA SAHİPLENİLMELİ
Alanya’da üretimin artması için yerel sahiplenmenin önemli olduğunu söyleyen Gençer, “Alanya, avokadoyu daha fazla sahiplenmeli. Tanıtım ve markalaşma çalışmaları yerel yönetim ve üretici iş birliğiyle yürütülmelidir. Coğrafi işareti alınmış Alanya avokadosunun tanıtımı için avokado temalı etkinlikler gibi örnekler çoğaltılmalıdır” ifadelerini kullandı. Sosyal medya fenomenlerinin ve kamuoyunda güven uyandıran kanaat önderlerinin etkisine değinen Gençer, “Bu meyvenin toplumda benimsenmesi için dijital kampanyalar yapılmalı. Sağlıklı gıda imajı ön planda tutulmalı. Gençlerin takip ettiği sosyal medya kanallarında avokadoya yer verilmesi tüketimi olumlu etkileyecektir” dedi. Türkiye’nin avokado ihracatında büyük bir potansiyele sahip olduğunu belirten Gençer, “Bu potansiyeli değerlendirmek için sistemli pazarlama çalışmaları, markalaşma süreçleri ve üreticinin örgütlenmesi gerekiyor. Alanya üretimde lider; fakat artık markalaşarak bunu tescillemeli. Ortak hareketle üretimi arttırmalı, tüketimi yönlendirmeli ve avokadoyu hem üreticinin hem tüketicinin kazanacağı bir ürün haline getirmeliyiz” şeklinde konuştu.

Footo (2)-1

Kaynak: ANTALYA EKSPRES GAZETESİ