Tülin KORKUTELMALIOĞLU

Batı Akdeniz İhracatçı Birliği (BAİB) Başkanı Mustafa Satıcı, Yönetim Kurulu üyeleri Ramazan Atılgan, Berdan Ber ve Abdullah Bulut ile birlikte 2015 yılı ihracatını değerlendirdi. 2016 yılı ihracat hedeflerini anlatan Başkan Satıcı, geçen yıl Rusya’da başlayan yüksek devalüasyon ile ülkede yapılan ihracatta sıkıntılar yaşandığını söyledi.

“İHRACATIN YÜZDE 40’I RUSYA’YA”

Uçak krizi ile ihracattaki sıkıntıların daha da arttığına değinen BAİB Başkanı Mustafa Satıcı, “ Rusya 1 Ocak 2016 tarihi itibariyle Türkiye’den bazı meyve sebze alımını durdurdu. Türkiye’deki yaş meyve sebze ihracatının yüzde 40’ı Rusya’ya yapılıyordu. İhracatta sıkıntıları sadece uçak krizine bağlamak yanlış olur. Rusya ile ihracat konusunda daha önceden bir takım sıkıntılar zaten yaşanıyordu” dedi.

“İHRACATTA YERİMİZİ KORUDUK”
BAİB tarafından yapılan ihracatın yüzde 11.83 düştüğünü ve 1 milyar 434 bin 868 dolar döviz girdisi sağlandığını vurgulayan Başkan Satıcı sözlerini şöyle sürdürdü; “Dünya ekonomisi ve Çin ekonomisi de yavaşlama, döviz kurlarındaki paritenin sürekli değişmesi, petrol fiyatlarının düşmesi ile ihracat yaptığımız petrol ülkelerindeki bu düşüşten dolayı sıkıntılar yaşandı. Birde Türkiye ile Rusya arasındaki siyasi kriz yaşanınca ihracatta sıkıntılar da arttı. Bölgemizden yapılan ihracattaki düşüşü bir başarısızlık olarak göremeyiz. Yerimizi korumuş olduk.’’

“BAŞKA PAZARLARA YÖNELDİK”

Yeni yılda Rusya ile Türkiye ilişkilerindeki siyasi krizin tarım ve ihracat sektöründe belirsizliği artırdığını da anlatan Satıcı, hükümetin aldığı tedbirlerle mağduriyetin biraz olsa da hafifletildiğini kaydetti. BAİB Başkanı Mustafa Satıcı, ihracatçının Rusya pazarında yaşanan sorunlar nedeniyle başka pazarlara yöneldiğini söyledi. Öncelikle Uzakdoğu’da Çin ve Japon pazarına ağırlık verdiklerini, bu yıl Çin’e kiraz ve nar, Japonya’ya da greyfurt ihracatının başlayacağını kaydetti. Satıcı, Avrupa pazarında daha fazla pay almak istediklerini söyledi.

“ORTADOĞUDA SIKINTILAR ARTIYOR”
Ortadoğu’da da sıkıntıların giderek arttığını ifade eden Mustafa Satıcı, Irak pazarının kendileri için çok önemli olduğuna dikkat çekerek, ‘’Irak pazarına yoğunlaşacağız. İhracatçımız yeni pazarlar aramak için dünyanın her tarafındaki fuarlara katılıyor. Uluslararası Rekabeti Geliştirme Projeleri’ne ağırlık veriyoruz. AR-GE ve inovasyon çalışmalarını da artırdık’’ dedi.

“ÜRÜNLER ZAYİ OLDU”
2016 yılında, 2014’deki 1.6 milyar dolarlık ihracatı yakalamak istediklerini ifade eden Satıcı, üreticinin elinde kalan portakalın, TSK, okullarda öğrenciler ile mültecilere dağıtılması önerisinin pratik olmayacağını, çünkü Rusya sınır kapılarında bekleyen ürünlerin zayi olduğunu sözlerine ekledi.

“CAN SUYU GEREKİYOR”
Başkan Satıcı, “İhracatçıya can suyu gerekiyor. Yaş meyve, sebze, tekstil, deri sektöründe sıkıntılar olacaktır. Otomotiv sektörü bakımından Rusya’nın herhangi bir ambargosu yok bu nedenle otomotiv sektörünün etkileneceğini düşünmüyorum” diye konuştu.