Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, dijitalleşen bankacılık işlemlerinde kimlik hırsızlığı ve sahtecilik vakalarının giderek arttığını belirterek, adınıza habersizce kredi çekilmesi durumunda bankaların hukuken sorumlu olduğunu vurguladı; Gündüz, özellikle mobil bankacılık üzerinden yapılan işlemlerde tüketicilerin mağduriyet yaşamaması için dikkatli ve bilinçli olmaları gerektiğini ifade etti.

‘DOLANDIRICILAR ADINIZA KREDİ ÇEKEBİLİR, BİLİNÇLİ OLUN’
Açıklamasına dikkat çekici bir uyarıyla başlayan Gündüz, “Değerli tüketiciler, dolandırıcılar adınıza kredi mi çekti? Bu durumda ne yapmanız gerektiğini çoğu kişi bilmiyor. Hızla dijitalleşen dünyada kimlik hırsızlığı ve sahtecilik öyle bir boyuta ulaştı ki, artık insanlar kendi hesaplarından çekilen kredilerden bile habersiz durumda. Bu nedenle bilinçli olmak ve süreci doğru yönetmek çok önemli” dedi.

‘MOBİL BANKACILIK DOLANDIRICILIKLARINDA TÜKETİCİ ÇOĞU ZAMAN YALNIZ BIRAKILIYOR’
Mobil bankacılık üzerinden yapılan usulsüz işlemlerin ciddi mağduriyetler yarattığını belirten Gündüz “Günümüzde mobil bankacılık kullanılarak yapılan dolandırıcılıklar olağanüstü bir hızla artıyor. Sizin hiçbir bilginiz olmadan adınıza milyonlarca lira kredi çekilip bir anda harcanabiliyor. Sonrasında bu süreci düzeltmek ise ayrı bir mücadeleye dönüşüyor. Bankaya gittiğinizde ise çoğu zaman ‘Mobil bankacılık şifrenizle siz bu işlemi yapmış görünüyorsunuz, sistem böyle kayıtlıyor’ denilerek sorumluluk kabul edilmiyor. Bu durum tüketiciyi tamamen çaresiz bırakan bir yaklaşım” diye konuştu.

‘YARGITAY KARARI ÇOK NET’
Bu tutumun hukuki bir dayanağı olmadığını vurgulayan Gündüz Yargıtay 13. Hukuk Dairesi’nin emsal niteliğindeki kararını hatırlatarak şu ifadeleri kullandı: “Yargıtay 13. Hukuk Dairesi’nin kararı çok açık: ‘Tüketicinin açık ve yazılı rızası olmadan hiçbir şekilde kredi sözleşmesi kurulamaz. Sadece uzaktan verilen onayla kredi açılması geçerli değildir ve bu işlem hukuken yok hükmündedir.’ Yani tüketicinin fiziki ya da ıslak imza ile verdiği açık rıza yoksa, bu tür kredi işlemlerinin tamamından banka sorumludur.”

‘BANKALAR TÜKETİCİYİ MAĞDUR EDEMEZ’
Mobil uygulamalar üzerinden imzasız şekilde yapılan kredi sözleşmelerinin geçersiz olduğunun altını çizen Gündüz, “Bu karar bize şunu net biçimde söylüyor: Tüketicinin açık rızası alınmadan, sadece telefondan birkaç tıklamayla yapılan kredi işlemleri hukuken geçerli değildir. Eğer böyle bir mağduriyet yaşadıysanız, hakkınızı aramaktan çekinmeyin. Bankaların sorumluluğu açıktır ve hiçbir kurumun tüketiciyi mağdur etmeye hakkı yoktur” şeklinde konuştu.

Muhabir: AYŞE OKAN SARICA