Artmayan maaşlara karşın hızla yükselen enflasyon, alışveriş yapmak isteyen vatandaşları indirim beklemeye zorluyor. Ekonomik olarak zor durumda olan tüketiciler tam da bu sebeple indirim ve kampanya kovalarken çeşitli tuzaklarla karşı karşıya kalabiliyor. İndirim veya fırsat sunmayan ürünlerin Kasım ayında artan fiyatlarla “kampanyalı” gösterilmesi ise vatandaşların daha dikkatli olmasını gerektiriyor.
Kasım ayının gelmesiyle birlikte 'Black Friday', 'Kasım indirimleri', '11.11' gibi isimlerle birçok kampanya yapılıyor ya da yapıldığı iddia ediliyor. Bu durumda vatandaş, ürünün indirimli olduğunu sanarak aslında kandırılmış olabiliyor. Konuyla ilgili açıklama yapan Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, tüketicinin dikkatli olması gerektiğini vurguladı ve yapılan yanlışlar ile tüketicinin haklarını nasıl koruyabileceği konusunda bilgi verdi.
HER GÜN KAMPANYA VAR
Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, “Her Kasım ayı geldiğinde ‘Kasım indirimleri’, ‘muhteşem aylar’, ‘kara cuma’ gibi birçok isimle kampanya düzenlendiği iddia ediliyor. 365 gün, her saat indirim var zaten. Eskiden yılda iki kez indirim olurdu; bunlar da yazdan kışa, kıştan yaza geçişte yapılırdı ve Ticaret Bakanlığı’nın iznine tabiydi. Şimdi ise herkes her dakika indirim yaptığını iddia ederek kampanya başlatabiliyor” dedi.
DOĞAL SATIŞ FİYATI
E-ticaretin alışveriş alışkanlıklarını kökünden değiştirdiğine dikkat çeken Gündüz, “Şimdi kampanyalar yılda iki kez değil, her gün yapılıyor. İnternet alışverişinin yaygınlaşmasıyla Türkiye’de de bu bir moda haline geldi. Hangi dükkânın önüne gitseniz, hangi e-ticaret sitesine girseniz bir kampanya görüyorsunuz. Her gün kampanya mı olur? Demek ki bu ürünlerin doğal satış fiyatları kampanya adı altında satılan fiyatlarıdır. Firma üründe yüzde 50, yüzde 70 hatta daha fazla indirim yaptığını iddia ediyor. Böyle bir şey nasıl mümkün olabilir? Zararına mı satıyorsunuz? Bu fiyata satılabiliyorsa neden yıl boyunca bu fiyatlara satmıyorsunuz?” ifadelerini kullandı.
TÜKETİCİLER BUNLARI BİLSİN
Firmaların indirim yapmadan indirim veya kampanya yaptığını iddia etmesinin ağır cezalara yol açtığını belirten Gündüz şöyle konuştu: “Eğer fiyat düşürülmeden indirim yapıldığı iddia ediliyorsa bunun cezai yaptırımı vardır. Bu noktada tüketicilerin bilinçli olması gerekir. Fiyatların bir aylık geçmişini takip etmeleri gerekiyor. Bir aylık fiyat geçmişi firma tarafından gösterilmek zorunda. Eğer gösterilmemişse ya da belirtilen oranda indirim yapılmamışsa bunu Ticaret İl Müdürlüklerine veya Ticaret Bakanlığı’na bildirebilirler. Bu bildirim sonucunda firma yüklü bir cezayla karşılaşabilir. Bu nedenle vatandaşların bu hakları bilmesinde fayda var.”

GEÇMİŞ TAKİP EDİLMELİ
Fiyat geçmişi takibinin önemine vurgu yapan Gündüz, sözlerini şöyle tamamladı: “Fiyatların önce yükseltilip sonra düşürülerek indirim yapıldığı iddiası da tüketicinin düşebileceği tuzaklardan biridir. Örneğin bin liraya sattığı ürünü yüzde 50 indirimle sattığını iddia eden bir işletme, aynı ürünü daha önce 1500 liraya sattığını kanıtlamak zorundadır. Bu kanıtı talep eden tüketici, fiyat yükseltilip düşürülmesi yoluyla yapılan yapay indirime ya da indirim adı altında aynı fiyata satış yapılması tuzağına düşmemiş olur. Tüketicilerin bu noktalarda bilinçli olması elzemdir.”





