2025 yılına temkinli giren turizm sektörü, yılın ilk 4 ayında yaşanan gerilemeyle beklentilerin altında seyrediyor. Turizm Databank’tan Veri Uzmanı Erol Karabulut, bu düşüşü bir yıl önceden öngördüklerini belirterek, “2025 belki başa baş geçer ama yaz sonrası için çok iyimser değiliz” dedi. Türkiye'nin turizmde taşıma kapasitesi sınırına dayandığını söyleyen Karabulut, özellikle Antalya ve İstanbul dışında kalan şehirlerin sektöre entegre olamamasının büyümenin önündeki en büyük engel olduğunu söyledi. “81 ilin turisti iki buçuk şehre yığılmış durumda” diyen Karabulut, uçuş imkanlarının sınırlılığına ve sezonun yalnızca 5-6 ayla sınırlı olmasına dikkat çekti.
‘TURİST ARTIK DÖNMEYE BAŞLADI’
Talepteki doygunluğa ve kapasite sorunlarına ek olarak, Türkiye'nin dış pazarlardaki imajının da zayıfladığını vurgulayan Karabulut, “Eskiden ucuz ve kaliteli ülke algısı vardı, artık yok. Hizmet kalitesi düştü, maliyetler arttı, oteller personel bulmakta zorlanıyor. Avrupa’da ise ekonomik sıkıntılar nedeniyle tatil süreleri ve seyahat sayısı düştü. Özellikle Almanya, İngiltere ve Rusya gibi ana pazarlarda gerileme gözle görülür durumda” dedi.
ÜRÜN ÇEŞİTLİLİĞİ YOK, İÇ PAZAR ZAYIF
Kültür, eğlence, alışveriş ve deneyim turizmi alanında yeterli altyapının bulunmadığını ifade eden Karabulut, “Fransa 100 milyon turist ağırlıyor çünkü turizm 15-16 şehre yayılmış durumda. Bizde ise iki şehir üzerinden 60 milyon turist ağırlamaya çalışıyoruz” dedi. İç pazarın yetersizliğinin de tabloyu ağırlaştırdığını belirten Karabulut, “İç pazar güçsüz olunca uçuşlar artamıyor, oteller yıl boyu açılamıyor, dış pazarlar da bunu görüyor” değerlendirmesini yaptı.
Karabulut, 2025 yılı için iyimser olabilmenin tek yolunun fiyat kırarak son dakika satışlarına yönelmek olduğunu söyleyerek, “Yılsonuna doğru turizmde bir miktar hareketlenme olabilir ancak bu yüksek kâr getirmeyecek. Türkiye, yapısal sorunlarını çözmeden turizmde yeni bir sıçrama yapamaz” diye konuştu.





