ÖZEL HABER

Ücret talep edene ceza var

Yaz aylarının gelmesiyle birlikte sahillerde yaşanan ücret tartışmaları yeniden gündeme geldi. Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, plajların halka açık alanlar olduğunu belirterek, vatandaşların denize girmek için hiçbir şekilde ücret ödememesi gerektiğini vurguladı

Türkiye’nin dört bir yanında sahillere ücretli giriş uygulamaları tartışma konusu olmaya devam ederken, yaz sezonunun en yoğun döneminde milyonlarca tatilci sahillere akın ediyor. Ancak bazı işletmelerin halk plajlarında dahi giriş ücreti, şezlong ve şemsiye zorunluluğu gibi dayatmalarda bulunması, vatandaşların tepkisini çekiyor.

Gündüz, “Plajlar yasal olarak halkındır. Bu konuda çok net bir hukuki dayanak var. Anayasamız ve ilgili kanunlarımız açıkça sahillerin kullanımının tamamen halka ait olduğunu belirtmektedir. Bu yasal dayanağın üzerine, Yargıtay’ın verdiği karar da adeta şeker gibi oldu. Artık kimse vatandaşlardan sahile girmeleri, denize ulaşmaları için para isteyemez” dedi.

‘TÜKETİCİLERİN HAKLARINI BİLMESİ GEREK’
Tüketicilerin haklarını bilmeleri ve bu tür haksız uygulamalara karşı bilinçli hareket etmeleri gerektiğini belirten Gündüz, “Hiçbir vatandaş, sadece denize girmek istiyor diye para ödemek zorunda değildir. Eğer bir işletme zorla ücret alıyorsa, vatandaş mutlaka fiş ya da fatura alsın. Sonrasında bu belgeyle Tüketici Hakem Heyeti’ne başvuru yapılabilir. Bu başvurunun sonucunda vatandaş ödediği paranın tamamını geri alabileceği gibi, o işletmeye yüz binlerce liraya varan para cezaları da kesilebilir. Bu konuda caydırıcılık oldukça yüksek” şeklinde konuştu.

Yetkili kurumlara da çağrıda bulunarak denetimlerin artırılması gerektiğini dile getiren Gündüz, “Valilikler ve yerel yönetimler, yani belediyeler, bu konuda çok daha aktif olmalı. Çünkü yasaların uygulanması, en az o yasaların çıkarılması kadar önemlidir. Sahillerdeki işletmelerin denetlenmesi gerekiyor. Yetkililer gidip ‘Buraya neden şemsiye koydun?’ ya da ‘Bu insanlara neden şezlong kiralıyorsun, neye dayanarak ücret alıyorsun?’ gibi sorular sormalı ve gerekli kontrolleri yapmalıdır. Sahiller kamuya aittir ve işletmeler bu gerçeği göz ardı edemez” ifadelerini kullandı.

‘ŞİKAYET HAKLARINIZI KULLANIN’
Vatandaşların şikayet haklarını kullanmaktan çekinmemesi gerektiğini belirten Gündüz, “Tüketicilerimiz, karşılaştıkları bu tür haksız durumları sadece Tüketici Hakem Heyetleri’ne değil, aynı zamanda Ticaret İl Müdürlüklerine de kolaylıkla internet üzerinden bildirebilirler. Üstelik bu başvurular sırasında vatandaşlardan hiçbir şekilde borç ödeme, başvuru ücreti ya da dosya masrafı talep edilmez. İnsanlarımız bu konuda çekinmeden hareket etmeli, haklarını savunmalı ve bu tür işletmelerin ceza almasını sağlamalıdır. Çünkü bilinçli bir tüketici olmak, mağduriyetin önüne geçmenin ilk adımıdır” dedi.