‘BURASI DÖRT DUVARDAN İBARET DEĞİL’
Peyzaj Mimarlar Odası Şube Başkanı Gülsüm Kıldan, konuşmasında müze binasının yalnızca sergi salonlarından ibaret olmadığını vurgulayarak müze bahçesinin taşıdığı arkeolojik, kültürel ve peyzaj değerine dikkat çekti. Kıldan, “Müze bahçesi arkeolojik peyzaj alanıdır. Yani geçmişin kültürel ve doğa izlerini bir arada barındıran, korunarak kullanılması gereken, açık alan müzesidir. Öğrencilerin ders çalıştığı, sanatçıların resim yaptığı, yurttaşların yürüyüşe çıktığı, çocukların koşturduğu, açık hava konserlerinin düzenlendiği bir kamusal alandır. Antalya’nın nefes alan, paylaşan, üreten bir parçasıdır” dedi.

‘NE YAPILDIĞI GİZLENİYOR’
Müzenin kapatılmasıyla birlikte bahçesinin bariyerlerle çevrildiğini ve şantiye alanına dönüştürüldüğünü hatırlatan Kıldan, yapılan müdahalelerin kamuoyundan gizlendiğini ifade etti. Bahçede bulunan tarihi eserler, heykeller, bitki örtüsü ve onlarca yıllık ağaçların akıbetine dair herhangi bir bilgi paylaşılmadığını vurgulayan Kıldan, “Bu yıkım sadece binayı değil, doğal ve kültürel bütünlüğü tehdit etmektedir” dedi.
“Bu belirsizlik ortamına rağmen Antalyalılar sessiz kalmadı” diyen Kıldan, “Her gün buraya gelerek bu alana sahip çıkılması, halkın kendi değerine, geçmişine ve kamusal alanına sahip çıktığını göstermektedir. Bu belleği yıkmak değil, saygıyla yaşatmak hepimizin sorumluluğudur” diyerek yetkilileri şeffaflığa ve sorumluluğa davet etti.

‘GECEKONDU YAPARKEN BİLE ÇOK DAHA TİTİZ OLUNUR’
Ardından söz alan Mimar Recep Esengil ise, projenin içeriğine dair kamuoyuyla paylaşılan bilgilerin çelişkili olduğunu söyledi. Esengil, “20 Mart’ta yapılan tanıtımda projede yüzde 25 büyüme öngörüldüğü söylenmişti, şimdi yüzde 110 büyümeden ve sergi alanlarının üç kat artırılmasından bahsediliyor. Açıklamalar birbiriyle örtüşmüyor. Projeler hazır değilken müze apar topar kapatıldı, eserler uzaklaştırılıyor. Bu süreç bir gecekondu projesinde bile böyle yürümez, orada bile daha titiz davranılırdı” dedi.

‘BAKANIN ÖVÜNDÜĞÜ ŞEY ÜCRETSİZ PROJE’
Esengil, projenin ‘bila bedel’ yani ücretsiz çizildiğini hatırlatarak bu durumun yasal boyutuna dikkat çekti. “Mart ayında Bakan kendisi açıkladı; mimar bu projeyi ücretsiz çizmiş. Devlet böyle önemli bir kültürel proje için bütçe ayırmıyor. Mimarlar Odası’na sesleniyorum: Birinci derece akrabalar hariç kimse bedava proje çizemez. Hangi yasal işlemi başlattınız?” diye soran Esengil, Maliye Bakanlığı’na da çağrıda bulunarak ücretsiz tasarlanan projeye dair KDV Kanunu’nun 25. maddesi kapsamında inceleme başlatılıp başlatılmayacağını sordu.

Müzenin kapatılışının 20. gününde de müze önünde kalabalık toplanarak tepkilerini ifade etti. Bariyerlerle çevrili alana inşaat makinelerinin giriş çıkışları dikkat çekerken, yurttaşlar alanda olup bitenin halen kamuoyundan gizlendiğini vurguladı.





