ROPÖRTAJ / Tülin KORKUTELMALIOĞLU Türkiye’deki olaylar, turizmdeki daralma, kruvaziyer turizmini etkiledi mi?
Hiçbir şey den etkilenmedik demek mümkün değil. Bir kaç tane kruvaziyer gemi operatörü, yani kruvaziyer gemi sahipleri, Türkiye uğraklarını iptal ettiler. Türkiye’de yaşanan olumsuz terör olaylarını saymazsak… Bir devlet düzeni olan tek lokasyonuz aslında…
Kruvaziyer turizmindeki iptaller kötü gidişatın sinyalleri mi?
Mısır da halen devam eden olaylar var. Turizm istedikleri kadar iyi değil, toparlanamadılar. Direkt turistlere yönelik saldırılar oluyor. Suriye’de, Lübnan’da, Tunus’ta da sıkıntılar var. Tunus’ta kruvaziyer gemilerinin yolcularına saldırıda bulunuldu. Libya’da karışıklık devam ediyor. Dengesizliğin ve düzensizliğin olduğu şu ortamda ülke olarak halan ayaktayız. Küçük sıkıntılar bunlar. Çok büyük katastrofik noktalara ulaşmadı. Ticari anlamda konuşuyorum. İnsani hususları bir kenara bırakarak konuşuyorum. Yine de çok kötü gitmiyoruz.
Türkiye’deki limanlarda küçülmeler oldu mu?
Kruvaziyer Turizminde, 2014 yılında Türkiye’de bazı limanlarda % 45-50’lere varan küçülmeler gerçekleşti. Bu senede çok olumlu seyretmiyor. Gelecek sene kruvaziyer turizminde düzelmelerin olacağını düşünüyoruz.
Akdeniz’in kruvaziyer turizmindeki önemini biliyoruz. Bu konu hakkında biraz bilgi verir misiniz?
Dünya kruvaziyer turizminin %35‘i Akdeniz çanağında gerçekleşiyor. Ciddi anlamda büyük bir oran dan bahsediyoruz. Bu önümüzdeki süreçte gemi sayılarının daha fazla artması beklentisindeyiz. 2016 yılında siyaset ve politikanın da ortadan kalkması ile kruvaziyer turizmi daha da umut verici olacaktır.
Kruvaziyer turizmini canlandırmak adına şirket olarak neler yapıyorsunuz?
Gönül ister ki kruvaziyer turizmindeki turist sayısını çok çok arttıralım. Bu konuda ciddi anlamda çalışmalar yapıyoruz. Bu bölgedeki yatırımlarımızın çoğunu birkaç yıl içinde yaptık. Şirket olarak ciddi bir çaba içindeyiz. Şirketimiz bölgemizdeki 8 tane limanın, firmalara satış ve pazarlamasını yapıyor.
Antalya’da yeni bir limana ihtiyaç var mı?
Antalya’ya yeni bir kruvaziyer limanı projesi var. Yapılan yatırımlar elbette hiçbir zaman boş kalmaz. Bir köprü daha yaparsınız, o köprü de dolar. Bir liman yaparsanız, o limanda belli bir zaman içinde dolar. Bugünün ihtiyaçlarında elzem mi, gereksinim mi? Bizim limanımızın kullanım kapasitesi % 15, geriye kalan % 85’lik boş bir kapasitemiz var. Belki yeni bir liman yapımının tekrar değerlendirilmesi lazım.. Limanlar için, kruvaziyer turizmi için neler yapılması noktasında…

ROMA’YA ROMA OLDUĞU İÇİN GİDERSİNİZ
Yatırımcıların bir limana gitmelerinin sebebi, o limanın çok güzel ya da çok büyük olması değildir. Örneğin Roma’ya limanı çok güzel olduğu için gitmezsiniz, Roma olduğu için gidersiniz. Aşk çeşmesine uğrar bozuk para atarsınız, Roma’yı gezersiniz. Burada önemli olan o limanın yeterli kabiliyette olmasıdır. Limandan bavulunuzu eksiksiz aldınız mı, o limandan güvenli bir şekilde çıkabildiniz mi? Limanlar için önemli olan unsurlar bunlardır.
Limanın %15’inin kullanıldığını, %85’inin boş olduğunu söylediniz. O zaman Antalya’nın yeni bir limana ihtiyacı yok diyebiliriz.
Rakamlar böyle gösteriyor, diyelim.
Antalya’ya gelen turist ne ister?
Antalya’yı marka şehir konumuna getirme konusunda bir çalışma var ya… Çok ta moda bir deyim. Herkes bunu kullanıyor son günlerde… Buna çalışmamız lazım aslında… Turiste neyi sunmalıyız, neyi üretmeliyiz? Kaleiçi’ne indiğinde turist ne ister? Bu soruları kendimize sormamız gerekli. Turist rahat etmek ister, isteklerine uygun cevap verilmesini ister. Turist olumsuz anılar istemez.
Kruvaziyer turizminde, sezon başlangıcındaki hedefiniz neydi, şu anda ulaştığınız hedef nedir?
Biz Kruvaziyer turizminde % 6-7 oranında bir büyüme bekliyorduk. Geçen seneki aynı rakamlar. Bu sezonu 175 bin yolcu ile kapatmayı bekliyoruz. Henüz önümüzde 1,5 aylık bir süre var. Sanırım bu rakamı yakalayacağız.
Türkiye Kruvaziyer turizminde büyüme eğilimin de mi?
Türkiye’de kruvaziyer turizmi büyüme eğiliminde değil. Bunun pozitife döneceğini düşünüyoruz. Ülkede yaşanan sıkıntılar son bulacak. Biz yatırımlarımızı durdurmak yerine, şirket olarak daha çok yatırımlar yaptık. Türkiye’nin geleceği turizmde iyi olacak.
Gerekli yatırımlar, gerekli girişimler yapılırsa, Kruvaziyer turizmi önümüzdeki yıllarda ülkemiz için bir umut ışığı olabilir mi?
Elbette olabilir. Şunu yapmamız lazım. Biz ülke olarak üretimimizi hangi kalem olursa olsun, hangi sektörde faaliyet gösterirse göstersin, çalıştığımız hizmet sattığımız pazarı genişletmemiz lazım. Çeşitlendirmemiz lazım. Antalya deyinde insanların aklına, doğa, yeşil dağlar, uzun kumsallar, 5 yıldızlı oteller geliyor. Bunu daha derinlere, şehrin daha arkalarına taşımamız gereklidir. Turistik ören yerlerini daha iyi tanıtmalıyız.
Bu nasıl olacak?
Kruvaziyer turizmini etkin bir şekilde genişletmekle olur. Önemli olan turistin sayısını, adetini, toplumundan çok, size kazanım getirebilecek kabiliyetli yapıyı arttırmak lazım. Turizm konusunda düşünüyoruz, hayıflanıyoruz ya…. Türkiye turizminde turist sayısı artıyor. Ancak birim turistin harcadığı maliyetler çok iyi değil, kazanımlar çok iyi değil, her şey dahil konsepti bize bir takım kayıplar getiriyor. Fransa, İtalya gibi değerli turisti çekme konusunda sıkıntı yaşıyoruz diyoruz ya…
Neyi hedeflediğimizi doğru belirlersek, başarırız. Hedefler konusunda biraz zafiyetlerimiz var herhalde… Kısa vadeli kazanımlara değil, uzun vadeli kazanımlara hedeflenmeliyiz.