EKONOMİ

‘Tek etiket, iki fiyat’ dönemi başlıyor

Ürün etiketlerinde tüketicinin kandırılmasını engellemek için ürünün son 10 gün içindeki en düşük fiyatı da yer alacak. Tüketiciler Derneği Başkanı Neşet Gündüz de fiyatlardaki indirim aldatmacasına karşı vatandaşları uyardı

Ticaret Bakanlığı, fiyat etiketi düzenlemesi sonrasında esnafların sürece uyumu için yapılması gereken iyileştirmeleri açıkladı. Buna göre, ürünlerin son 10 gün içindeki en düşük fiyatı üzerinden indirim yapılacak ve bu iki fiyat da etiketlerde belirtilecek.

Ayrıca ürün satışında plastik poşet, streç film ve kese kâğıdı gibi ağırlığı önemsiz ambalajların dışındaki kutu, plastik kap veya tetra paketlerde daranın mutlaka düşürülmesi gerektiği de esnafa bildirildi. Fiyat Etiketi Yönetmeliği’nde 11 Ekim’de yapılan değişiklikle restoran ve kafelerin fiyat etiketlerinin dijital ortamda paylaşılması ve tartılarak satılan ürünlerde daranın düşülmesi gibi bir dizi düzenleme yürürlüğe girmişti.

MANTIKSIZLIK VURGUSU
“Bakıyorsunuz, firmalar üründe yüzde 50, yüzde 70, belki de daha fazla oranlarda indirim yapıyor. Böyle bir şey nasıl mümkün olabiliyor? Zararına mı satıyorsunuz? Bu fiyata satılabiliyorsa neden yıl boyunca bu fiyatlara satmıyorsunuz?” diye konuştu.

ŞİKAYET ESAS
Firmaların indirim yapmadan indirim veya kampanya yapmasının büyük cezalara neden olabileceğini belirten Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, “Eğer fiyatlar indirilmeden indirim yapıldığı iddia ediliyorsa bunun cezai yaptırımları var. Bu noktada tüketicilerin bilinçli olması gerekiyor. Fiyatların bir aylık geçmişini takip etmeleri gerekir. Bir aylık fiyat geçmişi de firma tarafından belirtilmek zorunda. Eğer belirtilmemişse ya da belirtilmiş ama iddia edilen oranda indirim yapılmamışsa bunu ticaret il müdürlüklerine ya da Ticaret Bakanlığı’na bildirebilirler. Bu bildirim sonucunda firma 550 bin liraya kadar cezaya muhatap olabiliyor. Bu cezada tüketici şikâyeti esas olduğu için vatandaşların bunları bilmesinde fayda var” dedi.

ÖNCE BİNDİRİM SONRA İNDİRİME DİKKAT
Fiyat geçmişini takip etmenin önemini bir kez daha vurgulayan Neşet Gündüz, sözlerini şu ifadelerle sonlandırdı: “Fiyatların önce yükseltilip sonrasında düşürülerek indirim yapıldığının iddia edilmesi de vatandaşın düşebileceği tuzaklardan birisidir. Örneğin 1000 liraya sattığı ürünü ya da hizmeti yüzde 50 indirimle sattığını iddia eden bir işletme varsa, aynı ürün veya hizmeti daha önce 1500 liraya sattığını kanıtlamak zorundadır. Bu kanıtı talep eden tüketici, önce fiyat yükseltilip sonra düşürülmesine ya da indirim adı altında aynı fiyattan ürün veya hizmet satılması tuzağına düşmemiş olur. Tüketicilerin bu noktalarda bilinçli olması elzemdir, gereklidir.”