Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre, Türkiye’de toplam kredi kartı sayısı 129 milyon seviyesine ulaştı. Bu kartların yüzde 67 milyonluk kısmı, 15 yaş ve üzeri bireyler tarafından kullanılıyor. Her bir kişi başına ortalama iki kredi kartı düştüğü sonucuna varılırken, bu durum aidat masraflarının artmasına yol açıyor.

AİDAT ÜCRETLERİ YÜKSELDİ, TÜKETİCİ TEPKİLERİ BÜYÜDÜ
Kart sahipleri, yıllık aidat ücretleri nedeniyle bankalarla sık sık tartışmalar yaşıyor. Özellikle Ocak ayında yapılan aidat artışları, kart kullanıcılarının tepkilerini daha da artırdı. En az iki kredi kartı bulunan tüketiciler için bu ücretler, bütçe üzerinde önemli bir yük oluşturuyor. 1 Ocak itibarıyla sosyal medya ve şikayet platformlarında kart aidatlarıyla ilgili şikayetlerin sayısı gözle görülür bir şekilde arttı.

YASAL OLARAK TALEP EDİLEBİLİR
Yasal düzenlemelere göre, bankalar kredi kartı üyelik ücreti talep etme hakkına sahip. Bu hak, 3 Ekim 2014 tarihinde yayımlanan "Finansal Tüketicilerden Alınacak Ücretlere İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik" ile hukuki bir dayanak kazanmıştı ve 7 Mart 2020'de yayımlanan ücret ve komisyon yönetmeliğiyle de pekiştirildi.

Bankalar, belirli hizmetler karşılığında yıllık üyelik ücreti alma hakkına sahipken tüketicileri koruyan hükümler de bulunuyor. Kanun, bankaların yıllık üyelik ücreti almayan kredi kartları sunma zorunluluğu getiriyor. Bu durumda, tüketiciler aidat ödeyen kredi kartlarını, aidatsız alternatif kartlarla değiştirme talebinde bulunabiliyor ve bankalar bu talebi yerine getirmek zorunda.

AİDAT İADESİ NASIL ALINIR?
Kredi kartı ekstresinde yer alan aidat ücretini otomatik ödeme talimatı ile ya da farkında olmadan ödeyen kullanıcılar, geçmişe dönük itirazda bulunarak ödediği tutarın iadesini talep etme hakkına sahip. İade talebini üç farklı yöntemle gerçekleştirmek mümkün. İlk olarak, banka şubesine başvurarak iade talebini içeren dilekçe ve ekstreyi sunabilirsiniz. Bankadan olumsuz yanıt alınması ya da bir ay içinde geri dönüş yapılmaması durumunda ise hukuki süreç başlatılabiliyor. Bir diğer seçenek ise e-Devlet üzerinden iade talebini mail yoluyla başlatmak. e-Devlet sistemine giriş yaptıktan sonra 'TUBİS' yazarak Tüketici Hakem Heyeti başvuru sayfasına ulaşılabilir ve aidata ait bilgilerin girilmesiyle başvuru tamamlanabilir. Ayrıca, ikamet edilen ilçedeki Tüketici Hakem Heyeti'ne şahsen başvuru yaparak da aidat bedelinin iadesi talep edilebilirsiniz. Tüketici Hakem Heyeti, başvuruya en geç 15 gün içinde olumlu ya da olumsuz bir yanıt verecek. Olumsuz yanıt alınması halinde ise Tüketici Mahkemesi'ne başvuru yolu açık.

Muhabir: YUSUF ÖZTÜRK