Başkanı Neşet Gündüz, 6502 sayılı Tüketiciyi Koruma Kanunu kapsamında tüketicilerin haklarını savunmaları gerektiğini vurgulayarak, sözleşmelerdeki haksız şartlara ve garanti haklarına dair önemli uyarılarda bulundu.

Tüketicilerin günlük yaşamda imzaladıkları sözleşmeler ve satın aldıkları ürünlerde sahip oldukları yasal haklara dikkat çeken Tüketiciler Birliği Antalya Şube Başkanı Neşet Gündüz, “Hukuk sistemimizde sözleşme serbestliği esastır. Yani kişiler karşılıklı iradeyle sözleşme yapabilir, imza atabilir. Ancak söz konusu olan bir tüketiciyse, 6502 sayılı Tüketiciyi Koruma Kanunu devreye girer” diyerek tüketicilerin özel olarak korunduğunu hatırlattı.

‘TÜKETİCİ, SAVUNMA ZİNCİRİNİN SON HALKASI’
Kanuna göre tüketicilerin piyasada sunulan mal ve hizmetleri ticari ya da mesleki amaç dışında kullanan kişiler olduğunu belirten Gündüz, “Tüketici, ticari ilişkilerde en zayıf halkadır ve hukuk sisteminde savunma zincirinin son halkası olarak görülür. Bu nedenle de özel koruma altındadır” ifadelerini kullandı.

414Eed8C 1867 4377 B6D3 A1C6277Fd907-1

‘HAKSIZ ŞARTLARA İTİRAZ HAKKI VAR’
Sözleşmelerdeki haksız şartlara dikkat çeken Gündüz, “Eğer bir sözleşme, tüketiciyle müzakere edilmeden hazırlandıysa ve onun aleyhine hükümler içeriyorsa, bu sözleşme hükümleri haksız şart olarak değerlendirilir. İspat yükümlülüğü satıcıya aittir. Bu tür maddeler, tüketici mahkemelerinde incelenir ve geçersiz sayılarak iptal edilebilir” dedi.

‘GARANTİ SÜRELERİ SATICININ KEYFİNE GÖRE BELİRLENEMEZ’
Tüketicilerin en çok karşılaştığı sorunlardan birinin garanti süreçleri olduğunu vurgulayan Gündüz, “Tüketicinin aldığı her ürün için en az 2 yıl garanti süresi uygulanmak zorundadır. Bu süre, ürünün fatura veya fişinin kesildiği tarihten itibaren başlar. Satıcı ya da imalatçı keyfi olarak bu süreyi azaltamaz” diyerek yasal süreleri hatırlattı.

Elektronik (2)

İLK 6 AY KRİTİK SÜREÇ
Ayıplı ürün durumlarında tüketicinin sahip olduğu haklara da değinen Gündüz, “Bir ürün, satın alındıktan sonraki ilk altı ay içinde arızalanırsa, tüketici tamir hakkının yanında ürünün değiştirilmesini veya iade edilmesini de talep edebilir. Bu süreçte firmalar, sadece onarım yapılabileceğini söylese de tüketici bunu kabul etmek zorunda değildir. Mutlaka arızayla ilgili teknik rapor talep edilmelidir” dedi.

5 YIL İÇİN ÖMÜRLÜK GARANTİ HAKKI
Tüketicilerin bilmediği önemli haklardan birinin de ürünlerin “ömürlük kullanım süresi” olduğunu belirten Gündüz, “Örneğin, 5 yıl önce alınmış bir dizüstü bilgisayar arızalandığında, firma size ‘Bu model artık üretilmiyor, parçası yok’ diyemez. Çünkü ürünlerin ömürlük kullanım süresi 5 yıldır. Bu süre içinde ürün tamir edilmez veya yedek parçası sağlanmazsa, tüketicinin yeni bir ürün isteme hakkı doğar. Ayrıca tamir süresi de 20 iş gününü geçmemelidir. Karşılaştığınız sorunlarda mutlaka tüketici derneklerine başvurun. Size yol haritası çizeceklerdir. Her zaman söylediğimiz gibi, bilinçli tüketici hakkını arayan tüketicidir” ifadelerini kullandı.

Muhabir: AYŞE OKAN SARICA/ÖZEL HABER