ANTALYA Ekspres Gazetesi'nden Güven Güneş'in haberine göre, turizmci Erol Karabulut, Türkiye’de turizmde ‘rekorlar’ kırıldığını söyleyen resmi söylemlere karşın, otellerdeki doluluk oranlarının ve yatırım geri dönüşlerinin alarm verdiğine dikkat çekti. Karabulut, yüksek maliyetlerle yapılan yatırımların, mevcut turizm modeliyle nasıl dolacağı sorusunu gündeme taşıdı. Turizm Databank verilerine göre, 2025 yılında 275 yeni otel yatırımı başladı. Bu yatırımların çoğu Antalya, Mersin, İstanbul, Muğla, Ankara, Balıkesir ve İzmir gibi illerde yoğunlaşıyor. Yeni yatırımların büyük kısmı 5 yıldızlı ve yüksek yatak kapasiteli tesislerden oluştuğuna dikkat çeken turizmci Erol Karabulut’a göre bu büyüme, hem fiyat hem de doluluk açısından sürdürülebilir değil. “Türkiye’de ortalama otel doluluğu yüzde 52 civarında seyrederken, her bir yatağın finansmanı için yıllık en az 200 geceleme gerekiyor. Bu da otellerin yıl boyunca yüzde 55-95 doluluk aralığında çalışmasını zorunlu kılıyor” diyen Karabulut sözlerine, “ Gecelemelerin yüzde 80’inin gerçekleştiği otellerde, yatak başı 20 bin dolar yatırım yapan Türkiye, yüzde 52 ortalama dolulukla, kişi başı-gecelik her şey dâhil 100 dolar ciroyu yeni buldu. Yani bir yatağı finanse etmek için en az 200 geceleme gerekli. Bu da otellerin kapalı kaldığı aylar dışında, minimum yüzde 55 ve maksimum yüzde 95 doluluğa ulaşmak demektir. Bu olası mı? Bu oteller nasıl dolacak, dolabilir mi?” ifadeleri kullandı.

Foto (2)-288

OTEL YATIRIMLARI YANLIŞ
“Turizmde rekorlar kıran Türkiye, ortalamada hak ettiği fiyatlara satamıyor” diyen Karabulut, “Peki bunu yaratan kim?” diye sordu. Karabulut “2025 yılında 275 kadar tesis yatırıma girişti. Çoğunluğu; Antalya, Mersin, İstanbul, Muğla, Ankara, Balıkesir, İzmir’de yer alan otellerde tesis başına ortalaması 350 yatağı bulan büyüklük var. Komple yeni yatırımlarda, bu ortalama 450 yatağı buluyor. 5 yıldızlı otellerde ise 600 yatak. Antalya gibi yerlerde daha yüksektir. Özetle Türkiye, rakiplerde tesis başına ortalaması 250’yi bile bulmayan pazara, fazla ürün sunmaya devam ediyor. Yıllardır durmayan yatak yatırımlarının sonucu; artamayan otel dolulukları ve ucuza satılmaktır. Son dakikacı olmaktır. Elbette bu kaderi aşan tesisler vardır ama sayılıdır. Yatırımcı eksik biliyor? Üstelik yatırımcı, Türkiye’ye 62 milyon turist geldi sanıyor. Oysa Günübirlikçi (GB) ve yurtdışında yaşayan vatandaş sayısı da ekleniyor” şeklinde konuştu. Karabulut “Otellerde yapılan gecelemenin yüzde 65-70’i yabacılarca yapılıyor. Yabancılar otellerde yıl ortalamasında 2,6 geceleme yapıyor. Yazın ise 3,5 gece. Bu dengede, durmayan yatak yatırımlarının yakın vadede olası sonucu değişmeyecek. Üstelik, yüzde 35-40 ile yatak kralı olan Antalya’nın düştüğü tuzağa, Muğla ve kısmen diğer şehirler de düşüyor! Bir de sezon uzamıyor, ürün çeşitliliği sabit, iç pazar çok düşük. Şimdi soruyoruz: Bu oteller nasıl dolacak, dolabilir mi?” dedi.

Foto (1)-362

Kaynak: ANTALYA EKSPRES GAZETESİ