Tabip Odası eski Başkanı Nursel Şahin, muayene sürelerini eleştirdi. Acil sağlık hizmetlerinin, kırmızı, sarı ve yeşil alanlar olarak ayrıldığını ifade eden Şahin, “Yeşil alanda aslında acil olmayan hastalarımıza bakıyoruz. Türkiye, Avrupa'nın OESD ortalamalarını da aşmış durumda” dedi. Ayrıca, sağlık kurumlarına ve hekime ulaşılabilirliğin mümkün olsa da nitelikli hizmet verilememesinin büyük bir sorun olduğunu vurguladı. Şahin, “Başvuru yapan hastaların çoğu, yalnızca reçete alabiliyor. Bunun temel sebebi, basamaklandırma yapılmaması ve tedavi edici hekimliğin kar getiren bir alan haline gelmesidir” ifadelerini kullandı.
SAĞLIK SİSTEMİ ÇETELERLE İFLAS EDİYOR
Nursel Şahin, Türkiye'deki sağlık sistemine yönelik önemli eleştirilerde bulundu. Şahin, “Çeteleşmiş SGK soygunları, sadece yenidoğan değil, emar, tomografi ve rapor çeteleri ile sahte ilaç yazımları mevcut. Dolayısıyla sistem, karmaşık bir duruma gelmiş durumda. Tüm bunlar, sağlık sistemimizin uygun olmadığını ve düzgün işletilmediğini gösteriyor. Kamudaki hastanelerimizin yetersizliği ya da hekimlerimizin eksikliği değil, sağlık sisteminin eksikliğidir” dedi. Sağlık Bakanlığı'nın açtığı devasa şehir hastanelerine de değinen Şahin, “Şehir hastanelerini açtılar ama şehir içindeki bazı hastaneleri kapatarak, yatak sayısını arttırmamış oldular. Şehir hastaneleri, yüksek maliyetli inşa aşamasında büyük bir bütçe yükü oluştururken sürdürülebilirlik konusunda sorunlar yaşanıyor” ifadelerini kullandı.
SÜRE 3 DAKİKAYA DÜŞTÜ
Vatandaşların hastanelerde uzun kuyruklar yerine telefon başında uzun kuyruklar oluşturarak randevu alamadığını belirten Şahin, “Artık hastanelerden randevu almak çok zor. Randevular 1-2 ay sonrasına kadar verilebiliyor. Kanser hastaları 3-4 ay sonrasına randevu bulabiliyor. Emar, tomografi ve bazı özel tetkikler için 5-6 ay sonrasına sıralar var. Bizim hekimlerimiz sabahtan akşama kadar 100’ün üzerinde hasta bakıyor. Tedavi için 5 dakika diyoruz ama bazı yerlerde bu süre 3 dakikaya kadar düşüyor” dedi.
‘DEVLET HASTANELERİNDE YETERSİZ SÜRE’
Devlet hastanelerinde hastalara yeterli süre ayrılmaması nedeniyle tedaviye tatminsizlik yaşandığını belirten Şahin, hastaların muayene sonrasında yeterli bilgi alamadığını ve çoğu zaman ‘Neyim var?’ diye tekrar aile hekimine başvurduklarını söyledi. “Hastalar, muayeneden tatmin olmuyor. Hasta derdini anlatamadan süre doluyor ve yeterli tedavi verilemiyor” diyen Şahin, bunun sonucunda hastaların aldıkları tedaviden memnun kalmadığını ifade etti. Şahin, sağlıklı bir yaşam için sağlıklı yiyeceklere erişimin önemine de değindi. “Sağlıklı yiyeceklere ulaşamıyorsak sağlıklı bir yaşam sürdürebilmemiz mümkün değildir” diyerek sağlığın sosyal belirleyicilerinin göz ardı edilmemesi gerektiğini vurguladı.
ŞEHİR HASTANELERİ SORGULANMALI
Sağlık sistemindeki sorunların çözülmesi için birinci basamağın güçlendirilmesi ve koruyucu sağlık hizmetlerine daha fazla önem verilmesi gerektiğini belirten Şahin, bu yaklaşımın, gereksiz harcamalardan kaçınılmasını sağlayacağını ve kaynakların daha verimli kullanılmasına olanak tanıyacağını söyledi. Şahin, özellikle şehir hastaneleri gibi büyük yatırımların sorgulanması gerektiğini ekleyerek “Şehir hastaneleri ve kontrol edemediğimiz diğer sağlık alanları gibi kara deliklere aktarım yapılmasından kaçınmalıyız” şeklinde konuştu.