ANTALYA Ekspres Gazetesi'nden Güven Güneş'in haberine göre, Karayolları Genel Müdürlüğü 13. Bölge Müdürlüğü’nce planlanan proje için Kaş Çevre ve Kültür Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Murat Akoy, “Bölgemizin tarihi, kültürel ve doğal değerlerini yok eden bir projeyi kabul edemeyiz” derken, Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Süreyya Özel, “Halkın dörtte üçü mevcut yolları kullanmaya devam edecekken, bu proje israftır ve kamu yararı taşımamaktadır” diyerek duble yolun iptalini istedi.
11 ARKEOLOJİK SİT VE 9 KORUMA ALANINA ZARAR VERECEK
Antalya’nın doğal, tarihi ve kültürel zenginlikleriyle öne çıkan Finike-Demre-Kaş-Kalkan hattında yapılması planlanan duble yol projesi, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı tarafından “ÇED olumlu” raporu alarak onaylandı. Kaş Çevre ve Kültür Derneği başta olmak üzere, bölge halkı ve çevre savunucuları projeye tepkili. Projenin doğal ve kültürel mirasları yok edeceğini, endemik bitki türlerini tehdit edeceğini ve tarım alanlarında geri dönüşü olmayan tahribat yaratacağını savunan dernek yetkilileri, mevcut yolların iyileştirilmesinin yeterli olacağını belirterek duble yolun iptal edilmesini talep ediyor. Kaş Çevre ve Kültür Derneği Başkanı Ahmet Murat Akoy, “Finike’den, Kalkan’a Likya coğrafyasını, tarlalarımızı, köylerimizi, tarihi değerlerimizi ve doğamızı katleden yeni bir duble yol istemiyoruz. Büyük bölümü üç şeritli olan mevcut yolun genişletilerek, iyileştirilmesini istiyoruz” dedi. Başkan Akoy sözlerine, “Genişliği en az 60 metreye yayılan duble yolun etki alanında ve yakın çevresinde yer alan doğal ve kültürel varlıklarımız sayısı bu projenin iptal edilmesi için tek başına yeterlidir. Duble yol; 11 arkeolojik sit ve 9 koruma alanına doğrudan ya da dolaylı olarak zarar verecektir. Yol, Beymelek Lagünü ve Kaputaş 1. Derece Doğal Sit Alanlarının, Kaş - Kekova Özel Çevre Koruma Bölgesinin, Istlada/Hoyran antik kentinin içinden geçerek, dünya çapında tanınan Myra antik kenti ve Sura, Kyaneai antik kentlerinin sınırlarından ise teğet geçerek bölgedeki en değerli doğal ve kültür varlıklarımıza zarar verecektir” diye konuştu.
KORUNMUŞ SON COĞRAFYA!
“Finike, Demre, Kaş, Akdeniz bölgesinde korunagelmiş son coğrafyalardan biridir” diyen Başkan Akoy, “Bölge, tüm doğal çevre dokusuyla bugüne kadar korunagelmiş son yerlerden biridir. Duble yolun geçeceği bölge 22’si endemik olmak üzere 454 bitki cinsine ev sahipliği yapmaktadır. Dünyada sadece bu bölgede yetişen Likya Orkidesi, Kaputaş Andızotu, Sürmeli Çiğdemi yayılım alanları üzerinden geçerek bu endemik türlerin popülasyonuna zarar verecektir. Yol güzergahında 118 hektar tarım alanı (yaklaşık 210 futbol sahası), 57 hektar toplam orman alanı (çalı, geniş yapraklı ve iğne yapraklı), 44 hektar zeytinlik alan ve 95 hektar makilik vejetasyon alanı olmak üzere toplam 321 hektar alan tahrip olacak sadece 26,75 hektar orman alanında 66 bin 73 adet ağacın kesilecektir. Tarım alanları ve meralar duble yola terk edilecek, köylerin sosyal ve ekonomik yapısı bozulacak. Demre’de örtüaltı tarım ve Finike’de coğrafi işaretli Finike portakalı üretiminin yapıldığı kıymetli tarım topraklarından geçerek bölgedeki çiftçimizi ekonomik kayba uğratacaktır. Duble yol çoğu yerde bir bariyer gibi iki katlı bina yüksekliğine ulaşan dolgu üzerine oturarak, hayvancılık ve çiftçilikle geçinen 17 köyde, halkın ata toprakları ve evlerinin üzerinden geçerek doğal ve sosyal hayatı bir bıçak gibi ikiye bölecek, burada yaşayan köylülerimizin ekonomik olarak zarar görmesine sebep olacaktır. Flora üzerine getirdiği yıkımın yanında fauna yani yaban hayatı da (hem yol yapımı sırasında gerçekleşecek patlatmalarla hem de sonrasında doğal yaşamı ikiye bölerek) geri dönülmez şekilde olumsuz etkileyecektir” ifadelerini kullandı.
BÖLGE İÇİN YIKIM PROJESİ
Başkan Akoy, yol ve tünel yapımı sırasında yapılacak olan patlatmaların Demre için hayati önem taşıyan, hem içme suyu hem de tarım sulamasında kullanılan yeraltı su kaynaklarına zarar vereceğini ifade ederek, “Yol yapımı yarma çalışmalarında 19 milyon 680 bin 825 metreküp hafriyat oluşacak, oluşan bu hafriyatın 7 milyon 290 bin 517 metreküpü dolgu amaçlı olarak projede kullanılacaktır. Geriye 12 milyon 390 bin 380 metreküp hafriyat/moloz fazlası kalmaktadır. Bu hafriyat fazlası, yığılan molozun yüksekliğinin 10 metre olması durumunda dahi 175 futbol sahası kadar alana ihtiyaç duyulacağını göstermektedir. Projede bu hafriyat için ‘’ilgili belediyelerin hafriyat döküm sahalarına taşınacaktır’’ denilmesine rağmen üç belediyenin de bu büyüklükte moloz/hafriyat için döküm alanı bulunmamaktadır.
Duble Yol, turizmin gözbebeği olarak görülen bölge için yıkım projesidir. Kaş - Kalkan deniz gören yamaçlarından geçen duble yol sonrasında alan hızla ranta açılacak ve betonlaşacaktır. Burada kazanan Kaş halkı değil, projeyi çok önceden bilen ve o bölgenin insanından arazileri toplamış olan rantçılar, inşaat firmaları ve sonrasında bölgeye gelip turizm pastasından aslan payını alacak ulusal ve uluslararası firmalar olacaktır. Duble yol, Antalya’daki diğer bölgelerden farklı olarak kitle turizmi yerine kültür ve doğal zenginliğine dayalı butik turizmin yaşandığı Kaş’ı kitle turizmine açarak, koruma alanlarına, Özel Çevre Koruma Bölgeleri (ÖÇK) bölgelerine, arkeolojik sit alanlarına ve bu alanlardaki ekolojik çeşitliliğe zarar verecek Kaş’ın yerel üzerinden işleyen turizm yapısının kökten değişmesine sebep olacaktır. Hem kıyı hem dağ kesiminde, üstelik muhteşem manzaralara sahip mevcut alternatif yollar varken duble yol yapılması kamu yararı taşımamaktadır. Duble yolun maliyeti 2021 yılı verisiyle 2 milyar TL’dir. Bu rakam güncel olmaması bir yana, yapılacak köprü, viyadük, tünel ve kamulaştırma giderleri maliyetin içinde değildir. 64km yol içinde 11 adet köprü-viyadük, toplam uzunluğu 19km’yi bulan 6 tünel yer almaktadır. Kaş- Demre arasında üç şeritli yol varken ve mevcut yollar iyileştirilebilecekken, coğrafyanın koşullarını olağanüstü zorlayarak bu kadar maliyetli bir yatırımın yapılması kamu yararı taşımamaktadır” sözlerini kullandı.
DUBLE YOL YEREL HALKI TEĞET GEÇİYOR
“Mevcut yollar iyileştirilmelidir” diyen Kaş Çevre Ve Kültür Derneği Başkan Yardımcısı Süreyya Özel ise, “Kaş’ı transit geçen, ilçe merkezi ile bağlantısı olmayan duble yol için bilirkişi raporunda, mevcut Kaş-Kalkan yolunun 28 dakikada geçildiğini, yeni yolun sinin ise merkeze 12km olan Ağullu Mahallesinden olacağı için 31 dakika süreceğini ve yerel halkın yüzde 73’ünün bu şartlarda mevcut yolu kullanmaya devam edeceği rapor edilmiştir. Rapora göre yerel halkın dörtte üçünün mevcut yolları kullanmaya devam edeceği ortadayken, duble yol güzergahının mevcut yolların üzerinden ya da mevcut yollara teğet geçtiği görülürken, Demre – Kaş arasında üç şeritli bir yol zaten mevcutken, sadece belli noktaların fiziki ve geometrik standartlarının iyileştirilmesi yeterliyken, yeniden dört şeritli yolun yapılması ekonomik sıkıntılar içinde yaşayan Türk halkına artı vergi yüküdür, israftır. Sonuç olarak; Finike, Demre, Kaş, Kalkan halkı olarak mevcut yolların iyileştirilerek, bölgemizin tüm tarihi, kültürel, doğal alanları üzerinde geri dönüşü olmayacak tahribata sebep olacak duble yol projesinin iptalini istiyoruz” dedi.