Öyle olmadı böyle deniyorlar, böyle olmadı şöyle zorluyorlar. Hukuk durdurdu, arkadan dolanmaya çalışıyorlar. Aynı projeyi başka başka isimlerle, yeni yeni yöntemlerle, ısıtıp ısıtıp önümüze koyuyorlar. Finike-Kalkan çevre yolundan bahsediyorum. Önce Kaş-Kalkan diye başladı. Mahkeme durdurdu. Sonra Demre’yi filan devreye soktular. Finike’ye kadar uzayacağını söylediler. Ona da mahkeme ‘olmaz’ dedi. Nakış gibi işlenmiş koyları bypass ederek, viyadüklerle boğarak, çevreyi, tarihi talan ederek duble yol yapacaklar hesapta. Aynı projeyi yeniden ortaya attılar. Bu sefer Finike’ye kadar uzatmıyorlar, Beymelek civarında bırakıyorlar. Ha Kel Hasan, ha Hasan kel! Yersen! Üstelik ‘ÇED olumlu’ raporu da verildi.
KİMLİĞİ MEÇHUL BİR ARKEOLOG
ÇED dosyasında bir arkeoloğun da olumlu raporu var. Sinan Yılmaz diye biri… Fakat kimse tanımıyor. Ne eğitim bilgilerini, ne de yeterlik belgesini koymamışlar dosyaya. Bütün arkeoloji alemi teyakkuza geçti, ama böyle bir isme ulaşılamadı. Sinan Yılmaz diye biri var, ama o da, “Ben Bizans çalışıyorum, o kişi ben değilim” diyor. Diploma mı kiraladılar acaba? İnsanın aklına başka bir şey de gelmiyor. Burası Türkiye, oluyor böyle şeyler.
ÜNLÜ KAPUTAŞ PLAJI’NA VİYADÜK
Projeyi gazeteci Yusuf Yavuz gündeme getirdi. Dedi ki “Demre Beymelek lagününün olduğu bölgeden başlayıp, Köşkerler, Gürses, Hoyran, Yavu mahallelerini izleyerek Kaş sınırlarına giriyor. Kaş’a bağlı Gökçeyazı, Sarılar, Pınarbaşı, Ağullu, Çukurbağ mahallelerinden geçen otoyol güzergâhı, dünyaca ünlü Kaputaş Plajı’nın üzerindeki kanyonu viyadükle aşarak Kalkan’da son buluyor. Toplam 74 kilometrelik otoyol projesinin güzergâhı boyunca 11 arkeolojik sit ile doğal sit ve ÖÇK alanından oluşan 9 korunan alan yer alıyor”.
SAKİN COĞRAFYAYA DUBLE YOL
Otoyolun geçeceği güzergah, aynı zamanda kesin korunacak türleri barındıran ‘özel çevre koruma’ bölgesi ilan edilmiş bir alan. Üstelik halihazırda 3 şeritli bir yol da var. Yetiyor. Çünkü bölge yoğun bir ticaretin, lojistiğin olmadığı bir yöre… Hatta bu haliyle daha cazip… Özellikle Kaş, müthiş panoraması, peyzajı, kendine has havası, girintili çıkıntılı sahilleri, cennet koyları, kitle turizminden uzaklığı ile bir cazibe merkezi. Tenhalığıyla, uzaklığıyla, yavaşlığıyla, acelesizliğiyle, sakinliğiyle kendine has özel bir bölge… Kaputaş Plajı’nın üzerinden viyadükle atlayarak ne taşıyacaksınız ki oraya? Neyi pazarlıyorsunuz?
BU PARAYI NİYE GÖMÜYORLAR?
Yanıtı belli zaten bu sorunun… O coğrafyayı beş yıldızlı otellere ve kitle turizmine açma çabası bu. Çökecekler yani oralara. O ıssız koylar, o cennet köşeler yağmalanacak, betona boğulacak, oteller dikilecek. Böyle bir yolun başka bir açıklaması olamaz. Başka hiçbir şey kurtarmaz çünkü 74 kilometrelik otoyolun maliyetini. Bölge insanı Kaş’tan Kalkan’a hızlıca gitsin diye o kadar parayı asfalta gömecek halleri de yok. İktidarı uçuracak bir seçmen kitlesi, bir oy potansiyeli de yok oraların. Nüfus belli yani… Astarı yüzünden pahalı… Fakat astar turizm olunca, yüzü kesip doğramak için para akıtıyorlar.
ARKEOLOGLARDAN GELEN ÇAĞRI
Arkeologlar Derneği’nin açıklamasıyla bitirelim yazımızı: “Ülkemizde arkeolojik ve doğal sit alanlarının korunamaması, farklı gerekçeler ile bu alanların tahrip edilmesi veya gelecekte tahribine yol açacak uygulamalarda bulunulması, böylece sit derecelerinin düşürülmesine zemin hazırlanması ülkemizin kültür ve turizmi için en büyük tehdidi oluşturmaktadır. Kamu yararı gözetilmeyen bu ve benzeri projeler ile ülkemizin nitelikli turizm potansiyeli yok edilmekte, niceliğe dönük, ucuz ve kalitesiz bir turizm politikasına mecbur bırakılmaktadır. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın, yerel halkın ve sivil toplum kuruluşlarının uyarılarını dikkate alarak, Finike-Demre-Kaş-Kalkan bölünmüş yol projesini daha fazla kamu zararına yol açmaması için ivedilikle durdurmasını talep ediyoruz”