Siyasi gündem ısınmış, yerel seçim takviminde geri sayım başlamış, başkan adayları açıklanmış, siyaset fokurdamaya başlamış falan. Tüm bunlar bir yana, halkın asıl gündemi ekonomi. Artan fiyatlar, ağırlaşan yaşam koşulları. Ve de döviz kuru dahil, ulaşım ve enerji maliyetlerinin düşmesine rağmen, halen yükselen fiyat etiketleri. Özellikle de zincir marketlerin raflarındaki fahiş fiyatlar. Hal böyle olunca, Ankara da harekete geçti ve marketleri dört koldan kıskaç altına aldı.

* * *

Hükümetten yükseldi talimat yerel yönetimlere,'Silkeleyin'. Fahiş fiyat uygulamalarına ilişkin talimat, belediyelere anında ulaştı ki, zincir marketlere fiyat denetimleri başladı başlıyor. Peki denetimdeki zabıta, etiketlerin yanı sıra neleri mercek altına alacak? Belirtildiğine göre belediye zabıta ekipleri, marketleri birer birer dolaşıp, reyonlarda satılan ürünlerin günlük reyon fiyatı ile 3 ay önceki reyon fiyatlarını karşılaştıracak, usulsüz ve fahiş fiyat artışı olup olmadığını tespit edecek. Ayrıca denetimlerde ürünlerin reyon etiket fiyatlarıyla, kasadaki fiyatlar mukayese edilecek. Dahasını bilmiyoruz ama çok yönlü bir denetim.

* * *

Söz konusu bu denetimler ile fırsatçılara aman verilmez, haksız kazancın önü kesilir umuyoruz. Ve de zabıta ekipleri, marketlerin korkulu rüyası olur. Aldatıcı uygulamalarla tüketiciye sunulan ürünün satış fiyatında haklı bir gerekçe olmaksızın artış yapmanın bedelini öderler. Vatandaş da 'daha ucuzunu bulurum' diye market market dolaşmaktan kurtulur.

* * *

Market raflarındaki ürün etiketleri hiç yerinde durmuyor zaten. Üç gün arayla alışverişe giden vatandaş, ürün etiketlerindeki artışla şaşıp kalıyor. Sorduğunuzda, nedenin yanıtı ağız birliği edilmişçesine aynı; 'Girdi maliyeti ve döviz kurundaki artış, fiyatları etkiliyor'. Kardeşim hala mı döviz kuru. Kur artmıyor ama sizin fiyatlar hiç yerinde durmuyor. Ne hikmetse!

* * *

Hani geçtiğimiz aylarda, zorlu geçen ekonomik kriz nedeniyle hükümet zincir marketlere, ürünlerde yüzde 10 fiyat indirimi çağrısında bulunmuştu ya. Ve marketler de bu uygulamaya sözde katılmış, ürün etiketlerini düşürmüştü ya. Ama ben ve benim gibi düşünen pek çok insan, marketlerin ürünlerde uyguladıkları yüzde 10'luk indirimin gerçek bir fiyat indirimi olduğuna hiç mi hiç inanmadık. Niye mi; indirim öncesi etiketlerin, indirim sonrası da aynı olduğunu gördüğümüz ve bildiğimiz için.